Starta webshop

Starta webshop allt om e-handel på nätet!

  • Starta E-handel
  • Kontakt
    • Blogg
    • Om oss
  • Magento
  • OpenCart
  • PrestaShop
  • PandaCommerce
  • Wix
  • WooCommerce

Marketing automation – A och O för en webshop

29 december, 2020

Marketing automation är en strategi inom marknadsföring och försäljning som utnyttjar programvara för automatisering. Tekniken erbjuder ett resurssnålt sätt att individuellt stärka kundrelationer som leder till affär. Det handlar alltså om att hitta, attrahera och behålla dina kunder – och öka företagets intäkter.

En potentiell kund som besöker ditt företags webbplats för första gången kan behöva bearbetas på ett strukturerat och genomtänkt sätt innan personen i fråga är redo att bli kund. Med marketing automation kan du göra detta utifrån data om hur besökaren beter sig på webbplatsen.

Till exempel vilka länkar besökaren klickar på, vilka filer som laddas ner och vilka filmer hen tittar på. Utifrån beteendet sätts poäng på hur sannolikt det är att besökaren kan omvandlas till kund. Arbetssättet ger kort sagt ett bättre underlag för en kortare och mer effektiv säljprocess.

Ett sett att öka konverteringen

Många som har startat och drivit en webbshop vet att trafik är väldigt viktigt. Genom att ha relevant trafik kan du öka försäljningen i den webshop. Vilket de allra flesta vill.

Genom att arbeta med SEO och synas på sökord som driver trafik kan du också växa som företag. Vidare kan du åstadkomma liknande effekter genom att arbeta med google ads. Vanligtvis har en e-handel en konverteringsgrad på ungefär 2-3 procent.

Det innebär att 97-98 procent av trafiken har besökt din webbplats, men inte handlat. Genom att se till den trafik som faktiskt finns på webbplatsen och trimma den kan du på ett effektivt sätt öka försäljningen utan att driva upp trafiken ytterligare. Ett bra sätt att utföra detta på är genom marketing automation.

Identifiera köparna bland mängden

För att kunna hitta guldkornen i sandhögen, det vill säga sannolika kunder, behöver du hitta sätt att identifiera dem. När du vet hur din potentiella målgrupp ser ut och har lämnat elektroniska fotspår som indikerar att de är redo för affär, hittar marketing automation-systemen dem åt dig.

Systemet kan också enkelt segmentera dem efter parametrar som ålder, kön och intresseområden. Därför behöver det finnas en nära koppling till företagets säljare som kan ta över bearbetningen av den potentielle kunden anpassat efter personens profil. Vi kan rekommendera NGD för dig som vill komma igång med marketing automating.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en e-handel som omsätter över 200 MSEK

28 december, 2020

I detta case ska vi kika på en e-handel som omsätter över 200 miljoner kronor här i Sverige. Tanken med att studera en webbshop av denna magnitud är att se vad de gör och på så vis kunna applicera liknande taktiker för din egna e-handel. Webbplatsen vi ska studera idag heter matkompaniet.se

Matkompaniet AB har funnits sedan 1990 och är importör och grossist av matvaror. De har flera egna varumärken samt marknadsför och säljer även andra varumärken. 2016 öppnade de deras e-handel och därifrån kan privatpersoner handla en del av våra produkter direkt från oss. I deras e-handel har vi en kategori med artiklar som vi kallar för Premium. Där har vi samlat spännande varumärken som alla har det lilla extra när det kommer till smak, förpackning och identitet. Goda saker att ge bort i gåva eller njuta av själv.

Content strategi

Något vi kan lära oss från Matkompaniet är deras content strategi för att öka försäljningen för en specifik produkt eller produktkategori.

Det finns olika sätt att applicera en bra content strategi. Här kommer 5 snabba tips innan vi dyker in på matkompaniets arbetssätt.

1. Sätt upp mål. Vad är syftet med Er Content marketing? Ni kan ha flera syften och mål, men de måste vara konkreta, för att bli mätbara.

2. Leverera ett värde för kunden, inte bara ord och fina bilder. Detta skapar ett trygghetsintryck, företaget visar sin känsla av omtanke.

3. Använd er av storytelling, ger er chans att visa företagets personlighet. Ta hjälp av begåvade storytellers? Till exempel har företag som IBM, GE och Cisco tagit hjälp av professionella storytellers från Hollywood, tidskrifter och komedifolk för bättre resultat.

4. Kvalitet framför kvantitet. Fokusera inte på att maximera er content-kalender. Satsa istället på lite färre inlägg av kvalité och och uppdatera kontinuerligt. Ett briljant skrivet inlägg av högsta chefen är ofta väldigt uppskattat, även om det bara sker en gång om året. Vid användning av blogg, skriv inte för korta poster. Leverera istället innehåll och öka er sökmotoroptimering och trafik.

5. Förstå era målgruppers behov: Före köp, under användandet & efter användandet. Genom hela köpresan helt enkelt. Beroende på var Era potentiella kunder är i sin köpresan, behöver de veta olika saker. Tänk på vem som är påverkare, användare och beslutsfattare för att rikta Ert content ännu skarpare.

Ett annat sätt som kan vara fantastiskt bra som dessutom går att mäta på ett enkelt sätt, och på så vis kunna visa på exakta värden över resultatet. Matkompaniet har till syfte om att sälja mer av deras matgåva. Genom att studera sökvolymerna för ordet matgåva kan vi se direkt att försäljningen inte kommer ta fart av enbart det sökordet.

Genom att tänka steget längre har de tagit fram landingssidor för present till bror, present till flickvän, present till pappa, present till mamma, present till syster, present till honom, present till henne, present till pojkvän. Alla dessa sökord har bra sökvolymer och har en sådan sökintention att det kan leda till ett köp utav deras matgåva. Ett smart sätt att marknadsföra deras produkt med andra ord.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en webshop som säljer handtag

14 oktober, 2020

I denna artikel fortsätter vi med vår mini serie om diverse case, där vi studerar olika typer av webshopar inom helt skilda branscher och finner likheter mellan dem.

För att fundera ut vad dem gör för att bli framgångsrika. Detta för att du som läser detta ska kunna applicera liknande taktiker och förhoppningsvis se bättre resultat.

Denna gång ska vi studera Bäccman & Berglund. Denna webshop är speciellt intressant då de säljer varor som traditionellt gemeneman kanske inte köper online.

De säljer bland annat handtag, krokar, möbelben och mycket mer. Varför är detta intressant kanske ni undrar? Svaret är två delat.

För det första är det som nämnt ovan något som de flesta köper på de större aktörerna så som ikea, bauhaus, rusta och så vidare.

Vidare konkurrerar de med dessa i Google. Och som ni som läs våra tidigare artiklar har även detta företag ett stort fokus på deras SEO.

Detta kan vara svårt då sökorden de vill synas på är fyllt av webbplatser som är extremt starka och auktoritära. Vad ska man göra i deras fall? Lugn, det ska jag berätta.

  1. Fokus på detaljnivå

När det kommer till SEO i branscher där konkurrensen är mycket tuffare behöver du bli besatt av detaljer.

Genom att ha den övervägande mängden av rankingfaktorerna på din webbplats relativt dina konkurrenter kommer du se enastående resultat.

Här handlar det inte om att stirra sig blind på antalet länkar dina konkurrenter har. Gör du det kommer det bli svårt att konkurrera.

  1. Studera dina konkurrenter

Genom att studera dina konkurrenter kommer du lära dig vad de gör bra, men också vad de gör mindre bra. Och det sista nämnda är det du vill hitta.

Genom att hitta deras brister, kan du enkelt hitta åtgärder som du kan göra bättre än dem. Detta är en metodik vi använt många gånger som gång på gång fungerar väl.

  1. Var uthållig

Något många missar är att det tar tid att skapa bra synlighet där konkurrensen är tuff. Bered dig psykiskt, men även fysiskt att du behöver tid för att skapa resultat.

Och glöm inte att små steg varje dag adderar upp till jättelika kliv över tid. Vill ni studera Bäccman och Berglund får ni gärna göra det.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en webshop som säljer lössnus

8 oktober, 2020

Nu är vi tillbaka med ett till case. Denna gång ska vi studera en av de största aktörerna inom snus segmentet. Snusnetto är en webshop som startade nu under 2020 och har med stormsteg ökat sin försäljning varje månad. Varav de säljer mycket lössnus till privat personer.

Som tidigare företag vi studerat har SEO varit centralt i företagets framgång online. Därför kommer vi studera vad de har gjort för att lyckas sälja lössnus i stora mängder på så kort tid.

Ahrefs data

Ett verktyg som jag kan rekommendera varmt är Ahrefs. Det är ett mycket kraftfullt verktyg som möjliggör att du kan studera webbplatser detaljerat. Vad vi kan se direkt är att snusnetto har lyckats väl med antalet sökordet de syns på.

Ahrefs visar att de syns på 1500 olika sökord. Varav snus, snus online, lössnus är ett fåtal av de sökorden de syns på som genererar trafik. Detta är något som jag vill betona.

Du behöver inte synas på de största och mest konkurrenskraftiga sökorden för att driva mycket trafik till din webshop.

Genom att bredda ditt scope kan du snart se att det finns många sökord som du kan optimera för som kan generera lönsam trafik. Här har vi en många bäckar små effekt.

Effektivt öka trafiken till din webshop

Sökordet lössnus har enligt ahrefs 2500 sök varje månad. Vilket är ett stort sökord som kan generera mycket försäljning. Men sökordet skruf till exempel som är ett produkt sök vilket har ett bra sökintent, har 2700 unika sök.

I det här fallet är konkurrensen mycket mindre på sökordet skruf än på sökordet lössnus. Du skulle alltså kunna synas snabbare på sökordet skruf än lössnus.

Detta är ett utmärkt exempel på hur val av sökord och vilken följd du väljer att optimera för dem kan vara ett sätt att öka försäljningen snabbt. Detta har snusnetto gjort bra överlag och på så vis lyckats öka försäljningen varje månad.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en webshop som säljer posters

16 september, 2020

I denna artikel ska vi studera en webshop som säljer posters online. När det kommer till att starta en webshop bör du ha vissa saker klart för dig innan du börjar.

Detta kan de facto vara det viktigaste för att du ska lyckas med din satsning. Vi kommer gå igenom 3 funderingar du bör ha svaret på innan du beslutar dig om att starta upp din webshop.

  1. Att hitta rätt bransch

Detta kan vara bland det viktigaste för att nå stora framgångar. Vad innebär det att hitta rätt bransch? För det första behöver du givetvis på något sätt kunna leverera konkurrenskraftiga produkter. Det första handlar således om att välja en bransch där du kan konkurrera med produkten, i kvalitet, eller pris.

Men detta är långt ifrån allt. Som du säkerligen kommer märka så har alla de stora aktörerna i din bransch bra produkter, snabba leveranser och god kvalitet. Om inte, ja då har du förmodligen hittat din nisch.

Men i de allra flesta fall kommer det första nämnda stämma in för dig. Detta innebär att du måste vara säker på att du kan matcha den nuvarande standarden på de produkter som säljs, helst göra något bättre så klart.

När du har den biten på plats, kommer de handla om att se till hur svårt det kommer bli att driva en lönsam försäljning. Du vill inte starta upp din webshop för att sedan inse att trafiken på dina sökord och produkter är så låga att du knappt kommer tjäna några pengar på att synas på dem. Tar vi då konstlagret som exempel. De säljer olika typer av tavlor, men också posters.

Låt oss fokusera på posters. Om vi använder datan från Ahrefs så kan vi se att enbart det sökordet har 32 000 unika sökningar i månaden i Sverige. Här kan vi tydligt se att det finns volym som kan innebära en god försäljning.

Om du inte redan har märkt det, handlar denna strategi om att arbeta med det organiska sökresultatet för att driva försäljning till din webshop. Vidare bör du även notera vilket typ av sökintention dina sökord har.

Posters i detta fall har en väldigt stor sökvolym, men kanske inte har riktigt samma sökintention som ”köpa posters” har. Därför är det viktigt att hitta rätt sökord som både har volym och rätt intention bakom sökningen.

  1. Arbeta med SEO i första taget

SEO är den mest lönsamma kanalen enligt mig. Detta för att du själv som tänker starta upp en webshop kan lära dig grunderna i SEO genom att läsa och implementera på din webbplats. Vidare är det ”gratis” trafik när du lyckats inta dina positioner.

  1. Använd ett bollplank

Genom att hitta en person som är framgångsrik i din nisch eller någon annan nisch kan vara väldigt värdefullt. På så vis kan du lära dig otroligt mycket på kort tid, vilket eliminerar tid för att nå framgång.

Arkiverad under: Starta E-handel

5 tips från en framgångsrik e-handlare

20 augusti, 2020

I den här artikeln ska vi dela med oss av MyNewArts bästa tips för att lyckas med din e-handel online. MyNewArt är en e-handel för tavlor, canvastavlor och oljemålningar av olika slag. De omsätter över 10 miljoner kronor och är verksamma i tre länder.

Tips nummer ett

Bygg en gedigen webbplats. Istället för att hasta sig igenom webbutveckling är det en god idé att både lägga extra tid och resurser på den.

Kan du exempelvis redan från starta göra den SEO optimerad kommer det underlätta din tillväxt.

Mycket av framgången för MyNewArts tavel försäljning härleds till SEO arbetet.

Tips nummer två

Är du grön på SEO är det dags att börja lära dig. Kan du de grundläggande delarna i SEO:n kommer du kunna göra mycket själv.

Detta är kostnadseffektivt då pengar i början är stramt för de allra flesta.

Tips nummer tre

När du börjar sätta dig in i SEO:n kommer du märka att on-page är det enklaste att tackla som nybörjare.

On-page handlar om att din webbplats och innehållet är optimerat för Google. Du kan läsa dig till de allra flesta viktigaste åtgärder.

Något som du däremot kommer ha svårt att ordna helt själv är Off-page, vilket avser länkar. Du kommer behöva bygga länkar till din webbplats. Beroende på bransch kommer du behöva olika många.

Mitt tips här är att du genom diverse forum, lyckas hitta någon som har byggt upp ett gediget portfolio av domäner som du kan köpa länkar ifrån för ett bra pris.

Tips nummer fyra

Studera dina konkurrenter. Vad gör dina konkurrenter, vilka kanaler använder de sig?

Kan du här hitta någon kanal som de inte använder i stor utsträckning kan det givetvis innebära att den inte fungerar bra, men också kan det vara en möjlighet för dig att ta plats.

Vidare bör du studera vad dina konkurrenter gör bra och vad de gör mindre bra.

Detta underlättar för dig när du ska planera ut din väg till framgång.

Tips nummer fem

Räkna med att det kommer ta tid. Det är väldigt få som lyckas på väldigt kort tid.

Genom erfarenhet kommer du givetvis lära dig vad som funkar för dig och vad som funkar mindre bra. Kan du då exempelvis hitta någon som driver en framgångsrik e-handel och använda denne som ett bollplank kan du snabba på processen för att nå en lönsamhet.

Arkiverad under: Starta E-handel

Bygga en hemsida – Hitta SMS lån som exempel

22 maj, 2020

Det finns olika sätt att bygga en hemsida. I den här artikeln kommer vi gå igenom de vanligaste sätten de flesta väljer när de ska bygga en hemsida.

Vi kommer också studera Hitta SMS lån.

Steg 1: Välj ett domännamn

För att bygga en webbplats är det första du behöver ett domännamn. Domännamnet är ditt webbplatsnamn och adress. Den adressen används av besökare när de försöker hitta din webbplats genom sina webbläsare.

Du kan se domännamnet som din fysiska adress där du bor. Det fungerar på samma sätt.

Vidare bör du fundera på vilken tld du ska välja. Tld är alltså det som står efter punkten;

  • .se
  • .com
  • .com.uk
  • .nu

Ska du vara verksam i Sverige rekommenderar jag att du köper en .se domän. Det gör det enklare att synas här i Sverige.

Steg 2: Köp ett webbhotell

Förutom att du har ett domännamn behöver du också webbhotell.

Webbhotell är en tjänst som lagrar dina webbplatsfiler på en säker server som alltid är igång. Utan webbhotell är din webbplats inte tillgänglig för andra.

Prisvärt och pålitligt webbhotell för nya webbplatser kostar vanligtvis mellan 9 kr och 100 kr per månad. Mindre än en kopp kaffe, men en viktig investering för din webbplats framgång.

WooCommerce

Steg 3: Välja vilket sätt du ska bygga webbplatsen på

Det första sättet som jag brukar rekommendera för nybörjare är att använda wordpress då det är kostnadseffektivt och kräver inte någon avancerad kunskap inom webbutveckling.

Det andra alternativet är att köpa ett abonnemang hos en webbplatsbyggare. Dessa tjänster är ännu enklare att använda, men du är ytterst begränsad i hur webbplatsen kan se ut och vilka funktioner som finns tillgängliga.

Det tredje är att anlita en webbyrå som utvecklar webbplatsen. Detta är det mest kostsamma alternativet, men kan vara nödvändigt om du ska konkurrera med SEO på konkurrensutsatta områden.

Ska du exempelvis konkurrera på en marknad så som sms lån kommer du behöva varenda fördel du kan få tag i.

Därför kan det vara ett måste att kontakta en webbyrå för tillfällen som det.

Se då till att välj en webbyrå som dessutom är väldigt duktiga på SEO annars är risken att du inte kommer få tillräckligt med valuta för pengarna.

Vad gäller Hitta SMS lån så kan ni se att webbplatsen har ett verktyg som gör att konsumenter kan filtrera mellan olika typer av långivare utefter speciella behov kunden kanske har.

Detta är något som kräver expertkompetens inom webbutveckling för att få till.

Arkiverad under: Wix

5 tips för dig som vill starta en webshop

18 maj, 2020

I den här artikeln kommer vi gå igenom fem tips till dig som funderar att starta upp en webshop.

1. VAR FOKUSERAD!

Man kan inte göra två saker samtidigt riktigt bra. Det är nästan omöjligt att motivera sig att jobba med en sak när det finns en annan som också kräver uppmärksamhet.

Det tar längre tid än man tror och för att lyckas måste du vara 100% engagerad. Det räcker inte med några timmar i veckan vid sidan om ett annat jobb, utan det är allt eller inget som gäller om du verkligen ska lyckas.

2. BÖRJA ENKELT, SMÅSKALIGT!

Satsa på webblösningar som ger låga fasta kostnader, fast inte dumsnålt förstås. Har man bara någon order per dag kan man hantera det mesta manuellt. Ska någon kostnad tas, om än så liten; se till att den tillför något.

För betallösningar finns t.ex. alternativ som Payson utan fast månadskostnad. Och avtal med speditörer kan gott få vänta tills du ser tydligare vilka nivåer det kommer röra sig om. Du kanske inte måste ha mest påkostade funktionerna, designen och alla betallösningar från början.

3. Lär av andra

Ta hjälp av andra som har gjort de du vill göra. Det är något som jag inte kan understryka nog. Skulle du exempelvis vara intresserad av att starta en trafikskola i stockholm. Nå ut till en eller två som du anser gör ett fantastiskt jobb och inled en dialog. Här är det bättre att se dem som branschkollegor än att se dem som konkurrenter.

4. KUNDEN ÄR KUNG – ÄVEN NÄR DET GÄLLER E-HANDEL

Bra kundservice lönar sig! Ha kundfokus, det är kunderna som gör att din verksamhet går runt. Var trevlig och tillmötesgående vid kundkontakter. Satsa tidigt resurser på en bra kundtjänst kanske en svarstjänst är vägen att gå.

Nöjda kunder är den bästa reklamen. Ha inte för brått utan testa ordentligt och dra på med marknadsföring först när du vet att allt funkar från webbsystem och betallösning till leveranssäkerhet och returer.

Tänk det inte bara som ett jobb att hantera returer, utan som en möjlighet till merförsäljning, feedback och att ge kunderna goda köpråd. Fråga kunderna saker, hela tiden. Varför handlar de just av dig? Varför just de här produkterna?

5. HA KUL OCH HÄMTA INSPIRATION

Jobba med det du gillar – Om du har ett intresse för produkterna så kommer du vara mer uthållig och även ha roligare, och att ha roligt är en stor del av företagandet enligt mig! Du måste dock även tycka om företagandet som sådant, en god mix är det bästa.

Träffa branschkollegor och “konkurrenter”, ta hjälp, och var inte ensam. Det är trist att vara ensam, skapa arbetskollegor genom event eller andra som jobbar med e-handel träffas i din närhet. Du kan slippa massa problem om du kan bolla idéer med personer som redan varit där du är idag. Det gör att man orkar ett halvår till av kämpande för att få upp försäljningen.

Det har ett värde att starta upp någonting. Även om det inte lyckas får man av erfarenhet och nyvunna kontakter inför nästa utmaning i livet! Se till att ha roligt under tiden, framgång kräver inte att du skapar nästa Stayhard eller Nelly.

Arkiverad under: Starta E-handel

Rätt webbhotell till din webshop

29 september, 2019

Även om du har de bästa produkterna att erbjuda kräver en bra e-handelsaffär en kraftfull webbhotell leverantör. Detta är inte ett beslut du vill rusa dig igenom. Du måste se till att din webshop ger en effektiv och bekväm kundupplevelse. Med fel leverantör av webbhotell kan din webshop sakta ner i den utsträckning att dina kunder kan lämna och aldrig komma tillbaka.

Som e-handel måste du se till att köparens resa är problemfri. Du bör fokusera på att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Ditt val av ett webbhotell kommer att påverka webbplatsens laddningshastighet, drifttid och totala prestanda. Ett bra webbhotell kommer att bidra till en unik och smidig kundupplevelse.

1. Använd inte gratis webbhotell

En kostnadsfri domän låter tilltalande. Fråga dig själv:

Vem äger domänen? Domänen kan vara gratis, men många gånger behåller webbhotellägaren ägandet. Var lämnar det dig? Fast med samma webbhotell för alltid, eller att behöva betala en enorm summa för att köpa tillbaka din egen domän från ditt webbhotell.

Vad sägs om förnyelse? Gratis domänen gimmick betyder vanligtvis att det första året är betalningsfritt. Men när det är dags för förnyelse, tar webbleverantören mycket bra betalt.

Vi rekommenderar one.com, här kan du läsa mer om dem samt vad andra kunder tycker om dem: https://hittawebbhotellet.se/onecom

2. Köp ett premium webbhotell

Till att börja med är din webbplatshastighet en av de viktigaste delarna av e-handelstillväxt. Du måste se till att varje sida laddas snabbt för att ge högre konverteringar. Men om du använder dig av en budgetvänlig webbhotell leverantör kommer det så småningom att kosta dig i förlorade konverteringar.

En sekunders försening i sidlastning kan minska kundnöjdheten med 16% och öka konverteringsförlusten med upp till 7%. Om det tar två eller tre sekunder att ladda din webbplats kan du kyssa din framgång farväl!

3. Högre trafik, bättre prestanda

Medan din e-handel butik växer, behöver du ett webbhotell som kan hålla jämna steg med. Det finns en god chans att du kommer att växa ut från ditt initiala erbjudande.

Du måste se till att ditt webbhotell kan stödja din nuvarande trafik och undvika ned tid. Beroende på storleken och trafiken på din onlinebutik kan du välja en VPS eller dedikerad server.

4. Högre drifttid

Din webshop kommer inte att tjäna dig några pengar om den är offline. En dålig drifttid resulterar i slutändan på en dålig kundupplevelse. När du söker efter en webbhotell leverantör för din webshop kommer många att erbjuda upptidstidsgarantier. De kan också erbjuda en återbetalningsgaranti mot den tidsperiod som din butik var offline. Men det här beloppet är inget jämfört med vad din e-handel butik skulle ha tjänat om det var online.

Välj ett webbhotell som erbjuder teknisk support på plats som är tillräckligt kvalificerad för att lösa dina problem när som helst på dagen. Ta också hand om rutinuppgraderingar. Helst bör ett bra webbhotell kunna leverera en drifttid på 99,8% eller bättre.

5. SSL-kryptering

När du driver en webshop bör säkerheten för dina kunders data vara din högsta prioritet. Du bör kryptera dina kunders känslig information – till exempel kreditkorts- eller bankuppgifter – i varje steg. Det mest effektiva sättet är att installera ett SSL-certifikat i din webshop.

Avslutningsvis

Webbhotell leverantörer erbjuder en mängd funktioner som skiljer dem från varandra. Du måste hitta de som passar dina affärsbehov. Användarupplevelse är en viktig ingrediens som leder till både popularitet och vinst.

Arkiverad under: Starta E-handel

Skapa en gratis hemsida eller webshop med Wix

2 juli, 2016

wix app store

Wix låter dig skapa en gratis hemsida eller öppna en billig e-handel och webbutik. Att komma igång med wix är gratis men tjänsten erbjuder tillägg i form av appar där du kan betala för extrafunktioner, som till exempel webbutik. Det vanligaste är att man betalar för att koppla sin egen domän till sin hemsida, vilket kostar ungefär 40 svenska kronor i månaden. Genom att koppla en egen domän till din sida för du istället för adressen http://dnjeel.wix.com/start en adress som du väljer själv, exempelvis: www.minvackahemsida.se som gör det lättare för dina besökare att komma ihåg sidans adress.

Hur fungerar Wix?

Efter att du registrerat dig kostnadsfritt börjar du med att välja en designmall, efter att du valt din hemsidas design kan du börja med att redigera innehållet. Du håller muspekaren över det du vill ändra och väljer sedan att redigera, för att till exempel ändra en text eller lägga till ett stycke. Fördelen med Wix är just att det är lätt och går snabbt att komma igång med en egen hemsida. Vill du ha fler block, element, bilder på hemsidan drar du dem enkelt dit du vill ha dem med en ”drag and drop”-funktion i redigeraren när du är inloggad.

WIX var tidigare ett helt engelskt verktyg, men är nu anpassat och översatt till svenska.

För dig som söker en okomplicerad hemsida och e-handel

Tidigare byggdes hemsidorna i Flash men numera bygger Wix på HTML5 vilket är att föredra, speciellt med tanke på SEO. Anpassat efter dina behov, med Wix kan du enkelt skapa hemsidor med flera olika sidor som; nyhetsarkiv, bildgallerier, kontaktformulär, e-handel m.m. Det finns även flera smarta tillägg för SEO, nyhetsbrev, e-postmarknadsföring, hantera medlemsregister etc. Dessa tillägg och flera andra hittar du under “App market” när du är inloggad.

E-handel och webshop med Wix

Att starta en webshop med Wix är lika enkelt som att skapa en hemsida. Efter att du öppnat upp ett konto väljer du i menyn att gå till appar, där det finns en app för e-handel. Till din e-handel väljer du sen de betalningsalternativ du vill använda i din webbutik. En webshop i Wix passar bäst för de e-handlare som vill komma igång enkelt och sälja på nätet. Alla funktionerna i den svenska butiken är exakt samma som i den engelska, men det kan finnas en del appar (tilläggsprogram) som ännu inte har blivit översatta.

Att börja sin e-handel med Wix är ändå ett bra sätt att komma igång, och vill man senare efter att försäljningen ökar kan man alltid bygga om sin webbshop till en mer avancerad butik.

Jag rekommenderar Wix för den som vill ha en enkel men snygg webbshop.

olika designer mallar wix copy

Mobilanpassad, responsiv design

Designmallarna är nu mobilanpassade och responsiva vilket gör att hemsidan fungerar lika bra på din iPad som i mobilen.

Hur kan Wix vara gratis?

Det fungerar som så att Wix tar hand om alla uppdateringar och drift samt förvaltning av hemsidan. Wix tjänar pengar på de kunder som behöver flera funktioner på sin hemsida och då väljer att betala för de tillägg som de köper. De som väljer att ha en helt gratis hemsida får dock reklam för Wix på sin sida.

Exempel på hemsida skapad med Wix:

http://dnjeel.wix.com/start

Anledningar för att välja ett premiumpaket är:

  1. Ansluta ditt egna domännamn
  2. Inga annonser på din hemsida
  3. Extra lagringsutrymme
  4. Webbshop sälj på nätet

Kan jag få en anpassad e-postadress?

Wix erbjuder anpassade e-postadresser genom Google Apps. Med en Google-Apps e-post får du en anpassad e-postadress med 25 GB lagringsutrymme och 15 GB utrymme i Google Drive. Du får även kalender, dokument, kalkylark och presentationer, precis som du har i Gmail-konto.

koppla egen domän-namn wix

Exempel på funktioner hos Wix

  • Kommentarsfunktionalitet
  • Kontaktformulär
  • Möjlighet att ändra design på mallar
  • Mobilanpassade mallar med responsive design
  • Använder moderna webbstandarder
  • Finns i gratisversion
  • Funktion för e-handel och webbshop
  • Språket i systemet är svenska
  • Lättanvänt gränssnitt för administration
  • RSS-flöde
  • Publicera Youtube-videos
  • Google Maps
  • Interaktivt (Drag n drop)
  • Kundtjänst (Support)

Wix eller WordPress – Vilken är bäst?

Svaret är som vanligt att det beror på. Ofta får jag frågan om vad skillnaden mellan Wix och WordPress är. Jag skulle säga att Wix är en förenklad tjänst där du får allt du behöver för en enkel hemsida, och behöver inte tänka på uppdateringar, webbhotell och utveckling av nya funktioner. Klarar du dig med det grundläggande utbudet som finns så tycker jag du ska testa Wix och har du ett mer specifikt behov av funktioner och önskemål är WordPress det bästa alternativet. Testa dig fram och se vilken du tycker bäst om.

WordPress eller Wix

Fördelarna med Wix – Enkelt och går snabbt att komma igång på egen hand. Alla funktioner som finns är noggrant testade. Låg kostnad. Uppdateringar sker automatiskt.

Fördelarna med WordPress – Större möjligheter till anpassade lösningar efter behov. Fler teman och plugins att välja mellan. Mer frihet, välj själv webbhotell och du bestämmer över all din kod, du äger hela hemsidan. Du blir inte låst till ett system och kan lätt hitta en ny utvecklare för att få hjälp med hemsidan.

wix premiumpaket pris kostnader

Summering om Wix

Vill du snabbt och lätt på egen hand starta webshop eller en snygg hemsida gratis eller att du vill koppla på en egen domän är Wix ett bra val. Vissa funktioner kostar pengar som att koppla en domän, e-handel, extra utrymme eller slippa annonser på sin hemsida. Men kostnaderna är låga. Nackdelarna med Wix är att det kan upplevas som något begränsat när det kommer till att ändra utseendet och funktionaliteten på hemsidan. Har du en begränsad budget och vill komma igång snabbt utan att behöva sätta dig in i kod så är detta rätt alternativ för dig.

Arkiverad under: Starta E-handel, Wix Taggad som: e-handel, Hemsida, Wix

Nästa sida »

Kategorier

  • Magento
  • OpenCart
  • PandaCommerce
  • PrestaShop
  • Starta E-handel
  • Wix
  • WooCommerce

Kontakta oss

Starta-webshop.nu
Åsögatan 108
118 30 Stockholm
Tel: 070 - 8425588
E-post: info@starta-webshop.nu

Information om cookies

Copyright © 2021 Starta Webshop

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs vår integritetspolicy. Accept Reject
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nödvändigt
Alltid aktiverad

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ej nödvändigt

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.