Nu är vi tillbaka med ett till case. Denna gång ska vi studera en av de största aktörerna inom snus segmentet. Snusnetto är en webshop som startade nu under 2020 och har med stormsteg ökat sin försäljning varje månad. Varav de säljer mycket lössnus till privat personer.
Som tidigare företag vi studerat har SEO varit centralt i företagets framgång online. Därför kommer vi studera vad de har gjort för att lyckas sälja lössnus i stora mängder på så kort tid.
Ahrefs data
Ett verktyg som jag kan rekommendera varmt är Ahrefs. Det är ett mycket kraftfullt verktyg som möjliggör att du kan studera webbplatser detaljerat. Vad vi kan se direkt är att snusnetto har lyckats väl med antalet sökordet de syns på.
Ahrefs visar att de syns på 1500 olika sökord. Varav snus, snus online, lössnus är ett fåtal av de sökorden de syns på som genererar trafik. Detta är något som jag vill betona.
Du behöver inte synas på de största och mest konkurrenskraftiga sökorden för att driva mycket trafik till din webshop.
Genom att bredda ditt scope kan du snart se att det finns många sökord som du kan optimera för som kan generera lönsam trafik. Här har vi en många bäckar små effekt.
Effektivt öka trafiken till din webshop
Sökordet lössnus har enligt ahrefs 2500 sök varje månad. Vilket är ett stort sökord som kan generera mycket försäljning. Men sökordet skruf till exempel som är ett produkt sök vilket har ett bra sökintent, har 2700 unika sök.
I det här fallet är konkurrensen mycket mindre på sökordet skruf än på sökordet lössnus. Du skulle alltså kunna synas snabbare på sökordet skruf än lössnus.
Detta är ett utmärkt exempel på hur val av sökord och vilken följd du väljer att optimera för dem kan vara ett sätt att öka försäljningen snabbt. Detta har snusnetto gjort bra överlag och på så vis lyckats öka försäljningen varje månad.