Även om du har de bästa produkterna att erbjuda kräver en bra e-handelsaffär en kraftfull webbhotell leverantör. Detta är inte ett beslut du vill rusa dig igenom. Du måste se till att din webshop ger en effektiv och bekväm kundupplevelse. Med fel leverantör av webbhotell kan din webshop sakta ner i den utsträckning att dina kunder kan lämna och aldrig komma tillbaka.
Som e-handel måste du se till att köparens resa är problemfri. Du bör fokusera på att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Ditt val av ett webbhotell kommer att påverka webbplatsens laddningshastighet, drifttid och totala prestanda. Ett bra webbhotell kommer att bidra till en unik och smidig kundupplevelse.
1. Använd inte gratis webbhotell
En kostnadsfri domän låter tilltalande. Fråga dig själv:
Vem äger domänen? Domänen kan vara gratis, men många gånger behåller webbhotellägaren ägandet. Var lämnar det dig? Fast med samma webbhotell för alltid, eller att behöva betala en enorm summa för att köpa tillbaka din egen domän från ditt webbhotell.
Vad sägs om förnyelse? Gratis domänen gimmick betyder vanligtvis att det första året är betalningsfritt. Men när det är dags för förnyelse, tar webbleverantören mycket bra betalt.
Vi rekommenderar one.com, här kan du läsa mer om dem samt vad andra kunder tycker om dem: https://hittawebbhotellet.se/onecom
2. Köp ett premium webbhotell
Till att börja med är din webbplatshastighet en av de viktigaste delarna av e-handelstillväxt. Du måste se till att varje sida laddas snabbt för att ge högre konverteringar. Men om du använder dig av en budgetvänlig webbhotell leverantör kommer det så småningom att kosta dig i förlorade konverteringar.
En sekunders försening i sidlastning kan minska kundnöjdheten med 16% och öka konverteringsförlusten med upp till 7%. Om det tar två eller tre sekunder att ladda din webbplats kan du kyssa din framgång farväl!
3. Högre trafik, bättre prestanda
Medan din e-handel butik växer, behöver du ett webbhotell som kan hålla jämna steg med. Det finns en god chans att du kommer att växa ut från ditt initiala erbjudande.
Du måste se till att ditt webbhotell kan stödja din nuvarande trafik och undvika ned tid. Beroende på storleken och trafiken på din onlinebutik kan du välja en VPS eller dedikerad server.
4. Högre drifttid
Din webshop kommer inte att tjäna dig några pengar om den är offline. En dålig drifttid resulterar i slutändan på en dålig kundupplevelse. När du söker efter en webbhotell leverantör för din webshop kommer många att erbjuda upptidstidsgarantier. De kan också erbjuda en återbetalningsgaranti mot den tidsperiod som din butik var offline. Men det här beloppet är inget jämfört med vad din e-handel butik skulle ha tjänat om det var online.
Välj ett webbhotell som erbjuder teknisk support på plats som är tillräckligt kvalificerad för att lösa dina problem när som helst på dagen. Ta också hand om rutinuppgraderingar. Helst bör ett bra webbhotell kunna leverera en drifttid på 99,8% eller bättre.
5. SSL-kryptering
När du driver en webshop bör säkerheten för dina kunders data vara din högsta prioritet. Du bör kryptera dina kunders känslig information – till exempel kreditkorts- eller bankuppgifter – i varje steg. Det mest effektiva sättet är att installera ett SSL-certifikat i din webshop.
Avslutningsvis
Webbhotell leverantörer erbjuder en mängd funktioner som skiljer dem från varandra. Du måste hitta de som passar dina affärsbehov. Användarupplevelse är en viktig ingrediens som leder till både popularitet och vinst.