Marketing automation är en strategi inom marknadsföring och försäljning som utnyttjar programvara för automatisering. Tekniken erbjuder ett resurssnålt sätt att individuellt stärka kundrelationer som leder till affär. Det handlar alltså om att hitta, attrahera och behålla dina kunder – och öka företagets intäkter.
En potentiell kund som besöker ditt företags webbplats för första gången kan behöva bearbetas på ett strukturerat och genomtänkt sätt innan personen i fråga är redo att bli kund. Med marketing automation kan du göra detta utifrån data om hur besökaren beter sig på webbplatsen.
Till exempel vilka länkar besökaren klickar på, vilka filer som laddas ner och vilka filmer hen tittar på. Utifrån beteendet sätts poäng på hur sannolikt det är att besökaren kan omvandlas till kund. Arbetssättet ger kort sagt ett bättre underlag för en kortare och mer effektiv säljprocess.
Ett sett att öka konverteringen
Många som har startat och drivit en webbshop vet att trafik är väldigt viktigt. Genom att ha relevant trafik kan du öka försäljningen i den webshop. Vilket de allra flesta vill.
Genom att arbeta med SEO och synas på sökord som driver trafik kan du också växa som företag. Vidare kan du åstadkomma liknande effekter genom att arbeta med google ads. Vanligtvis har en e-handel en konverteringsgrad på ungefär 2-3 procent.
Det innebär att 97-98 procent av trafiken har besökt din webbplats, men inte handlat. Genom att se till den trafik som faktiskt finns på webbplatsen och trimma den kan du på ett effektivt sätt öka försäljningen utan att driva upp trafiken ytterligare. Ett bra sätt att utföra detta på är genom marketing automation.
Identifiera köparna bland mängden
För att kunna hitta guldkornen i sandhögen, det vill säga sannolika kunder, behöver du hitta sätt att identifiera dem. När du vet hur din potentiella målgrupp ser ut och har lämnat elektroniska fotspår som indikerar att de är redo för affär, hittar marketing automation-systemen dem åt dig.
Systemet kan också enkelt segmentera dem efter parametrar som ålder, kön och intresseområden. Därför behöver det finnas en nära koppling till företagets säljare som kan ta över bearbetningen av den potentielle kunden anpassat efter personens profil. Vi kan rekommendera NGD för dig som vill komma igång med marketing automating.