Starta webshop

Starta webshop allt om e-handel på nätet!

  • Starta E-handel
  • Kontakt
    • Blogg
    • Om oss
  • Magento
  • OpenCart
  • PrestaShop
  • PandaCommerce
  • Wix
  • WooCommerce
Du är här: Hem / Arkiv för Starta E-handel

Starta E-handel

Ska du starta e-handel och söker efter en webshop? Här kan du läsa mer om olika e-handelslösningar, e-butiker och e-handelsleverantörer. Vill du ha mer information om e-handel och söker kunskap? Besök det svenska forumet för e-handel på Ehandel.se - Mötesplatsen för svenska E-handlare och läs mer.

Vad är e-handel? E-handel är när ett företag eller konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information oftast över Internet. Den e-handel som en konsument kommer i kontakt med kan oftast delas in i två undergrupper: nätauktioner och framför allt handel via nätbutiker. Betalning sker vanligtvis med kreditkort, faktura, postförskott och genom direktöverföring till bank.

E-handel kan delas in i ett antal termer:

  • Distanshandel: Distanshandel är ett övergripande begrepp när kunden inte besöker en säljares lokal utan beställer för hemleverans.
  • B2B: Business to Business. Elektronisk handel mellan företag och organisationer, inte inkluderat statliga transaktioner.
  • B2C: Business to Consumer. Företaget bedriver e-handel gentemot konsumenten, den köper en vara elektronisk av ett företag.
  • C2C: Consumer to Consumer. En konsument (privatperson) säljer till en annan konsument. Kan vara via ett annonsforum eller en nätauktion(se nedan).

Källa: Wikipedia.

Bli synlig på Google

20 juli, 2021

Är du intresserad av att starta en webbutik- eller shop? Här på Starta Webshop finner du all nödvändig information och hjälp som behövs för att komma igång. Men en guide som förklarar hur du kommer igång med e-handel, därtill annan värdefull information om vilka saker som är viktiga att känna till innan du fattar rätt beslut och lägga pengarna på rätt saker.

Här på Starta Webshop framkommer även en del förslag på populära e-handelslösningar, samt goda tips om hur du kan marknadsföra din webshop. Att marknadsföra sin webbplats genom exempelvis SEO (sökmotoroptimering) ökar din synlighet på Google och är således en viktig komponent för att skapa trafik på din hemsida. Det finns en hel del knep och sätt att nå ut till en större målgrupp och människor. Några som är fullt medvetna om detta är Hydropool, som arbetar aktivt för att nå ut till olika kunder så att de ska köpa spabad.

Hydropool säljer således olika spabad, både Serenity och Self-Cleaning. Varav den första finns i olika modeller och storlekar och rymmer upp till sju stycken personer, medan den sistnämnda är självrengörande och finns i ännu fler storlekar och modeller som rymmer upp till nio stycken personer. Hydropool har även patent på sin isoleringsmetod vilken är utmärkande för dem. De använder nämligen samma teknik som NASA använder för att skydda sina astronauter från kyla i rymden.

Detta gör givetvis att de skiljer sig från mängden eller resterande konkurrerande spabadsföretag. Dessutom skapar vetskapen om isoleringsmetoden en känsla av upprymdhet. Med en väldigt professionell och grafisk hemsida stärks även deras trovärdighet som goda försäljare av spabad, även kvalitén av just deras spabad uppfattas som väldigt god.

Som uppstartare eller nybörjare av e-handel och webbbutik är det viktigt att ha en tydlig vision om produkterna och hemsidans karaktär, men även något som skiljer den åt från mängden med exempelvis differentierade produkter.

Arkiverad under: Starta E-handel

Följ med utvecklingen!

20 juli, 2021

I dagen samhälle finns det två aspekter som är värda att ta hänsyn till, nämligen e-handel samt globalisering. Dessa två termer kanske känns lite avlägsna varandra men sanning är att e-handel och globalisering kanske är de mest relevanta och aktuella fenomenen vi har att göra med idag. I både korrelation med varandra samt icke-samband så har e-handel och globalisering vuxit de senaste åren och kommit att bli allt mer omfattande och till och med avgörande för företag. Det går att se samband mellan dessa två i synnerhet av webbshoppar som erbjuder e-handel internationellt.

Faktum är att idag går det att beställa produkter och tjänster från hela världen, enkelt med endast några knapptryck bort. Det gör att avståndet mellan kontinenterna minskar utifrån ett kapitalistiskt perspektiv. På samma vis fungerar det med arbetskraft. När en verksamhet utvecklar e-handel eller webbshoppar är en vanlig följd att en del av den fysiska verksamheten också följer med internationellt. Exempelvis kan det öppnas ett kontor i ett annat land. Det beror på olika anledningar, men framför allt innefattar det en del fördelar. Några av dessa fördelar är att anställa utländsk arbetskraft utanför eu, exempelvis.

Det kan naturligtvis vara inom eu också. I och med globalisering minskar som sagt avstånd mellan länder samtidigt som möjligheterna ökar, det vill säga att nå marknader världen över, även utanför eu. Varför just anställa utländsk arbetskraft utanför eu är så effektivt presenteras på Workforce. Workforce är en rekryteringsfirma som arbetar för att finna den bästa personalen som ditt företag söker. Workforce arbetar också för att kunna anställa arbetskraft utanför eu. Dessa är medborgare i länder som inte är medlemmar EU/EES och dessa måste ha ett giltigt arbetstillstånd för att kunna arbeta i Sverige.

Samtidigt, ökar innebörden av e-handel, webbshopar, eller webbutik som sagt. Detta är någonting som Starta Webshop är bekanta med. Det är högst relevant att vara uppdaterad digitalt för att behålla sin plats på marknaden, eller till och med för att skapa sin plats på marknaden. Det är just det som vi på Starta Webshop arbetar för. Det är grundläggande för företag idag att erbjuda e-handel till sina kunder.

Även om företagen arbetar nationellt är detta relevant i dagens samhälle. Ponera att du däremot önskar att anställa utländsk arbetskraft utanför eu då kan det vara bra att vända sig till Workforce men det kan också vara fördelaktigt att utveckla din webshop så tillgängligheten växer även för de anställda eller kunder världen över.

Arkiverad under: Starta E-handel

E-handel, webshop eller webbutik?

30 juni, 2021

I samarbete med svetsning från UFAB

Har du intresse inom e-handel, webshop eller webbutik? I sådana fall har du hittat rätt. Vi på Starta Wbshop arbetar effektivt för alla våra kunder i syfte att deras webbshop ska bli så framgångsrikt som möjligt. Det spelar ingen roll vilken typ av webshop det handlar om, det kan exempelvis vara e-handel, webshop eller e-handel så finns vi här för att underlätta processen med ett positivt resultat.

Vi på Starta Webshop arbetar med olika verktyg för att åstadkomma en webshop som syns, ser tilltalande ut och är lätthanterlig. Dessa verktyg är nämligen, Magento, Opencart, Prestashop, Pandacommerce, Wix, och Woocommerce. En grundläggande komponent för att en hemsida ska se så proffesionell samt tilltalande ut som möjligt är det viktigt att hemsidan ser ”ren” och lätthanterlig ut. Det ska vara enkelt och roligt för kunder att klicka runt på sidan och hitta det som de letar etfer. Samtidigt ska det se inbjudande ut, utan alldeles för mycket text och instruktioner.

Det blir svårare för kunden att förstå om det är onödigt mycket text i varje hörn och ruta. Allt detta har vi på Starta Webshop kunskap inom som vi gärna delar med oss av till våra kunder. Ponera att du är en verksamhet som sysslar med systemleverantör. Då finns det en hemsida som går att få inspiration från och det är AFAB. Dessa har en stor maskinpark med en rad olika verktyg och maskiner som fyller olika funktioner. Om du önskar erbjuda likande tjänster går det att se hur UFAB har gjort det på sin hemsida. Denna hemsida är lätthanterlig, enkel att förstå och effektiv att använda.

Någonting som UFAB gör oerhört bra är bland annat svetsning. På deras hemsida finner ni olika områden av maskiner som UFAB erbjuder men en utstickande, är just svetsning. Någonting som är speciellt hos UFAB är den erfarenhet som de besitter vad gäller svetsning. De har 50 års erfarenhet inom området och de arbetar med en mängd olika stålsorter. Dessutom uppfyller UFAB kraven på kompetens och behärskar kraven på dokumentet då de har certifikat av DNV enligt ISO 3834-2. Fortsättningsvis, förklarar UFAB tydligt och djupgående vad svetsning innebär och till vilka områden som svetsning lämpar sig för. Detta ger kunden en klar och tydlig bild av vad de erbjuder samt hur man använder svetsning och allt vad det innebär.

Detta gör att kunden får en snabb inblick i vad de letar efter. Det är just detta som vi på Starta Webshop arbetar med tydlighet för våra kunder. Oavsett vad du önskar sälja via internet kan det vara bra med inspiration från andra hemsidor för att se hur du önskar lägga upp strukturen och layout på din egen sida.

Vi på Starta Webshop är experter inom området och är passionerade i att utveckla hemsidor och e-handel. Faktum är att e-handel och webshopar är framtiden. Det är en växande trend och om man som företag, som UFAB, ska behålla sin plats på marknaden bör man ha en webshop. På så sätt kan du också utöka spannet kunder då tillgängligheten ökar eftersom det är enkelt att nå tjänsterna och produkterna hemifrån.

Det finns alltså bara fördelar med en webshop. Eftersom UFAB erbjuder alla sina tjänster online blir det enkelt att kunna läsa på om svetsning exempelvis. Du behöver inte åka någonstans för att lära dig om svetsning. I stället står allt du behöver veta om svetsning enkelt och tydligt på deras hemsida. Det är så vi arbetar på Starta Webshop. Smidigt och lättillgängligt.

Arkiverad under: Starta E-handel

5 tips för dig som vill starta en webshop som säljer kuddar!

9 mars, 2021

Starta en gratis webshop

  1. Söndra och erövra

Det är viktigt att kunna dela upp alla de saker som måste göras initialt vid en uppstart av en webbshop. Det är många aspekter som måste täckas och det bästa sättet att göra det så framgångsrikt som möjligt är genom att fokusera på det du gör bäst och låta oss göra det vi gör bäst. Exempelvis, medan du färdigställer din vision av hemsidan kan vi börja förverkliga den genom att framställa en layout som du gillar. Om du är intresserad av att starta en webshop för kuddar exempelvis kan det vara grundläggande att avgöra vilket tema du önskar din webshop ska besitta samt vilket intryck du önskar ge dina kunder.

  1. En sak i taget

Fortsättningsvis, det är även nödvändigt att fokusera på en sak i taget. Inledningsvis kan det kännas tungt och som att det finns lösa trådar från alla håll och kanter. Det kan också kännas lite överväldigande och abstrakt. Du ska inte oroa dig för vi på Webshop hjälper dig att börja med de mest väsentliga sakerna först och sedan går vi vidare sakta men säkert. Det kan också vara fördelaktigt att färdigställa en sak i taget då det kan innebära kontroll på kostnaderna och utgifterna. Det viktigaste är att börja från något håll och sedan kommer alla lösa trådar att bindas samman så småningom.

  1. Kunden i första hand

Vidare, en viktigt aspekt är naturligtvis kunden. Kunden är fokus och bör alltid komma i första hand. Utan en professionell och empatisk kundtjänst spelar resten inte lika stor roll. Det är nämligen kunden som har sista ordet. Låt säga att en kund är missnöjd eller har stött på ett problem avseende en beställning av kuddar, då är det viktigt att ni som företag finns lättillgängliga för att möta kundens behov och frågor. Det är därför nödvändigt att satsa på en god kundtjänst i tidigt skede av webshops-utvecklingen. Som ett nystartat företag som säljer kuddar bland annat är det även relevant att fokusera på denna aspekt i syfte att ha återkommande kunder.

  1. Lär av andra

I detta stadie kan det vara fördelaktigt att hämta lite inspiration från andra inredningsföretag som säljer kuddar bland annat. Det kan vara nyttigt och fördelaktigt för dig att se dig omkring hur det ser ut på marknaden och lära dig av andra. Även för att se hur konkurrensen ser ut. Det kan också handla om att bara få stöd av andra liknande företag och få idéer. Ett toppval av inredningsföretag är då Classic Collection som erbjuder just detta. En snygg hemsida med olika inredningsprodukter, inkluderande kuddar.

  • Kvalitétsbilder

En ytterligare komponent som är avgörande för din nystartade webshop är naturligtvis dina bilder. Classic Collection visar tydligt vilka kuddar de säljer, hur det ser ut samt till vilka färger och inredning det går att applicera dessa kuddar. Det är viktigt för kunden att se hur kudden ser ut och vilket typ av material eller mönster kudden har. Det måste se tilltalande ut och det gör det med hjälp av bilder med kvalitét.

Arkiverad under: Starta E-handel

Starta en webshop som säljer taktvätt

15 februari, 2021

Vid en start av en webbshop finns det samtliga faktorer att ta hänsyn till för att skapa en framgångsrik hemsida med mycket trafik och ännu viktigare, rätt trafik. Vi på Starta Webbshop arbetar kontinuerligt med dessa mål och lämpliga strategier för att nå dit.

Hos oss finns det även sex stycken frambringade e-handelsplattformar som du kan dra nytta av när du startar din webbshop. Det är viktigt att klargöra vilken plattform som fungerar bäst för dig och din produkt eller tjänst. Låt säga att du önskar starta en webbshop som säljer taktvätt, det finns då en variation av e-handelsplattformar att välja mellan, vilka inkluderar.

  • Magneto
  • Opencart
  • Prestashop
  • Pandacommerce
  • WIX
  • Woocommerce

Dessa besitter olika egenskaper samt fördelar men de utgår från en gemensam nämnare vilken är att sälja produkt eller tjänst till en kundgrupp via internet, alltså e-handel. E-handel har kommit att blivit en växande och modern handel bland konsumenter idag. Det är avgörande för företag att omfamna trenden för att behålla relevans på marknaden.

Taktvätt hos Tectorius och Webshops-råd! E-handel är någonting taktvätt-företaget Tectorius gör väl. Tectorius AB är en taktvätt som arbetar med takbehandlingar i tre steg, nämligen.

  • Takrengöring
  • Försegling av tak
  • Takmålning

Någonting som också har hög relevans idag är hållbart arbete, vilket Tectorius AB även arbetar med. På deras hemsida går det att läsa mer om de solceller de erbjuder. Eftersom hållbart arbete samt miljövänligt tankesätt är ett måste idag kan du räkna med att det är någonting kunderna letar efter vid en professionell och effektiv taktvätt med ett hållbart och snyggt resultat. Är du ute efter en välgjord taktvätt eller önskar starta din egna taktvätt går det att lära sig ett och annat från Tectorius AB. Det går även att konstatera att de har utgått från väsentliga aspekter när det gäller att starta sin egna webbshop.

Här på Starta Webbshop presenteras olika ideér som kan bidra till framgång på din nya webbshop. Exempelvis, marketing automation, SEO för att öka konvertering, identifiera köparna bland mängden och mycket mer. Läs mer här hos oss på vår hemsida och hur du kan gå tillväga med just din nystartade webshop. Vi kan erbjuda dig de bästa råden vid start av en webbshop. På samma sätt kan Tectorius AB erbjuda dig inspiration av deras webbshop. När du ändå är där och kikar kanske du också inspireras av en takbehandling i samma veva. Välkommen!

Arkiverad under: Starta E-handel

Fotograf i Borås Bidrar till Din Start av Webbshop

11 februari, 2021

produktbilder

Längtar du efter att starta din alldeles egna webbshop? Vi på Starta Webbshop är experter inom området. På vår hemsida finner du en rad olika tips och trix som kan vara fördelaktiga för dig vid start av en webbshop. Det presenteras även olika lösningar samt tillvägagångssätt. Faktum är att här på vår hemsida har vi frambringat sex stycken olika e-handelsplattformar som du kan få stor nytta av. Det finns nämligen flertal plattformar som går att nyttja vid starten av en ny webbshop. Dessa så kallade e-handelsplattformar besitter olika egenskaper samt fördelar. Tur är att vi på Starta Webbshop nu har valt ut de allra bästa just till dig, där följande går att välja mellan.

  • Magneto
  • Opencart
  • Prestashop
  • Pandacommerce
  • Wix
  • Woocommerce

Det finns aspekter som särskiljer dessa e-handelsplattformar från varandra, vilka är olika förutsättningar, uppbyggnad och fördelar. Trots det har de alla en gemensam nämnare. Detta är, önskan att kunna sälja produkter eller tjänster via internet. Alltså den växande moderna handeln som existerar idag. Den som vänder sig till e-handelsplattformar önskar starta sin egna webbshop just för att kunna sälja och erbjuda en produkt eller tjänst. Naturligtvis är det viktigt med rätt plattform för just dig och ditt företag och vad du strävar efter går att finna hos oss. Det finns dock en aspekt som är avgörande för en framgångsrik webbshop.

Trots att du har den perfekta e-handelsplattform så kvarstår en betydelsefull detalj. Nämligen, produktbilder. En sådan självklarhet kanske du tänker. Med erfarenhet kan vi säkert säga att kvaliteten på bilder är essentiell för helhetsintrycket för din webbshop. Låt säga att dina produktbilder inte har den bästa skärpan eller att ljuset är inte helt korrekt exempelvis, som följd framstår dina bilder eller videor inte särskilt tilltalande dessvärre. Hos oss på Starta Webbshop kan vi erbjuda dig en e-handelsplattform av bästa kvalité. Låt en Fotograf i Borås erbjuda dig produktbilder och videor med bästa kvalitetén också.

produktbild

Webbshop med Bästa Produktbilder av Fotograf i Borås

609 är en fotostudio och Fotograf i Borås, centralt i Borås. Här erbjuds videor samt foton till företag i bästa kvalitét. Med omfattande erfarenhet, kan 609 avgöra vilket ljus, bakgrund samt färger som fungerar bäst tillsammans med dina produkter. Med hjälp av denna Fotograf i Borås kan du lita på att dina produkt eller tjänster framstår högst professionella och tilltalande. De arbetar med porträttbilder till företags hemsidor, produktfoto för e-handel, tryck, webb samt catwalkfotografering.

Du kan välja ditt upplägg, antingen skickar du produkterna till fotostudion eller så kan du vara med i person om du vill få till bilderna och videorna med din vision. Föreställ dig nu att du besitter en webbshop av bästa kvalitét samt ett innehåll av produktbilder som lyfter sidan ytterligare och tillför intrycket av professionalism. Chansen för fler e-handlare ökar med rättvisa och snygga bilder på dina varor.

Arkiverad under: Starta E-handel

Marketing automation – A och O för en webshop

29 december, 2020

Marketing automation är en strategi inom marknadsföring och försäljning som utnyttjar programvara för automatisering. Tekniken erbjuder ett resurssnålt sätt att individuellt stärka kundrelationer som leder till affär. Det handlar alltså om att hitta, attrahera och behålla dina kunder – och öka företagets intäkter.

En potentiell kund som besöker ditt företags webbplats för första gången kan behöva bearbetas på ett strukturerat och genomtänkt sätt innan personen i fråga är redo att bli kund. Med marketing automation kan du göra detta utifrån data om hur besökaren beter sig på webbplatsen.

Till exempel vilka länkar besökaren klickar på, vilka filer som laddas ner och vilka filmer hen tittar på. Utifrån beteendet sätts poäng på hur sannolikt det är att besökaren kan omvandlas till kund. Arbetssättet ger kort sagt ett bättre underlag för en kortare och mer effektiv säljprocess.

Ett sett att öka konverteringen

Många som har startat och drivit en webbshop vet att trafik är väldigt viktigt. Genom att ha relevant trafik kan du öka försäljningen i den webshop. Vilket de allra flesta vill.

Genom att arbeta med SEO och synas på sökord som driver trafik kan du också växa som företag. Vidare kan du åstadkomma liknande effekter genom att arbeta med google ads. Vanligtvis har en e-handel en konverteringsgrad på ungefär 2-3 procent.

Det innebär att 97-98 procent av trafiken har besökt din webbplats, men inte handlat. Genom att se till den trafik som faktiskt finns på webbplatsen och trimma den kan du på ett effektivt sätt öka försäljningen utan att driva upp trafiken ytterligare. Ett bra sätt att utföra detta på är genom marketing automation.

Identifiera köparna bland mängden

För att kunna hitta guldkornen i sandhögen, det vill säga sannolika kunder, behöver du hitta sätt att identifiera dem. När du vet hur din potentiella målgrupp ser ut och har lämnat elektroniska fotspår som indikerar att de är redo för affär, hittar marketing automation-systemen dem åt dig.

Systemet kan också enkelt segmentera dem efter parametrar som ålder, kön och intresseområden. Därför behöver det finnas en nära koppling till företagets säljare som kan ta över bearbetningen av den potentielle kunden anpassat efter personens profil. Vi kan rekommendera NGD för dig som vill komma igång med marketing automating.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en e-handel som omsätter över 200 MSEK

28 december, 2020

I detta case ska vi kika på en e-handel som omsätter över 200 miljoner kronor här i Sverige. Tanken med att studera en webbshop av denna magnitud är att se vad de gör och på så vis kunna applicera liknande taktiker för din egna e-handel. Webbplatsen vi ska studera idag heter matkompaniet.se

Matkompaniet AB har funnits sedan 1990 och är importör och grossist av matvaror. De har flera egna varumärken samt marknadsför och säljer även andra varumärken. 2016 öppnade de deras e-handel och därifrån kan privatpersoner handla en del av våra produkter direkt från oss. I deras e-handel har vi en kategori med artiklar som vi kallar för Premium. Där har vi samlat spännande varumärken som alla har det lilla extra när det kommer till smak, förpackning och identitet. Goda saker att ge bort i gåva eller njuta av själv.

Content strategi

Något vi kan lära oss från Matkompaniet är deras content strategi för att öka försäljningen för en specifik produkt eller produktkategori.

Det finns olika sätt att applicera en bra content strategi. Här kommer 5 snabba tips innan vi dyker in på matkompaniets arbetssätt.

1. Sätt upp mål. Vad är syftet med Er Content marketing? Ni kan ha flera syften och mål, men de måste vara konkreta, för att bli mätbara.

2. Leverera ett värde för kunden, inte bara ord och fina bilder. Detta skapar ett trygghetsintryck, företaget visar sin känsla av omtanke.

3. Använd er av storytelling, ger er chans att visa företagets personlighet. Ta hjälp av begåvade storytellers? Till exempel har företag som IBM, GE och Cisco tagit hjälp av professionella storytellers från Hollywood, tidskrifter och komedifolk för bättre resultat.

4. Kvalitet framför kvantitet. Fokusera inte på att maximera er content-kalender. Satsa istället på lite färre inlägg av kvalité och och uppdatera kontinuerligt. Ett briljant skrivet inlägg av högsta chefen är ofta väldigt uppskattat, även om det bara sker en gång om året. Vid användning av blogg, skriv inte för korta poster. Leverera istället innehåll och öka er sökmotoroptimering och trafik.

5. Förstå era målgruppers behov: Före köp, under användandet & efter användandet. Genom hela köpresan helt enkelt. Beroende på var Era potentiella kunder är i sin köpresan, behöver de veta olika saker. Tänk på vem som är påverkare, användare och beslutsfattare för att rikta Ert content ännu skarpare.

Ett annat sätt som kan vara fantastiskt bra som dessutom går att mäta på ett enkelt sätt, och på så vis kunna visa på exakta värden över resultatet. Matkompaniet har till syfte om att sälja mer av deras matgåva. Genom att studera sökvolymerna för ordet matgåva kan vi se direkt att försäljningen inte kommer ta fart av enbart det sökordet.

Genom att tänka steget längre har de tagit fram landingssidor för present till bror, present till flickvän, present till pappa, present till mamma, present till syster, present till honom, present till henne, present till pojkvän. Alla dessa sökord har bra sökvolymer och har en sådan sökintention att det kan leda till ett köp utav deras matgåva. Ett smart sätt att marknadsföra deras produkt med andra ord.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en webshop som säljer handtag

14 oktober, 2020

I denna artikel fortsätter vi med vår mini serie om diverse case, där vi studerar olika typer av webshopar inom helt skilda branscher och finner likheter mellan dem.

För att fundera ut vad dem gör för att bli framgångsrika. Detta för att du som läser detta ska kunna applicera liknande taktiker och förhoppningsvis se bättre resultat.

Denna gång ska vi studera Bäccman & Berglund. Denna webshop är speciellt intressant då de säljer varor som traditionellt gemeneman kanske inte köper online.

De säljer bland annat handtag, krokar, möbelben och mycket mer. Varför är detta intressant kanske ni undrar? Svaret är två delat.

För det första är det som nämnt ovan något som de flesta köper på de större aktörerna så som ikea, bauhaus, rusta och så vidare.

Vidare konkurrerar de med dessa i Google. Och som ni som läs våra tidigare artiklar har även detta företag ett stort fokus på deras SEO.

Detta kan vara svårt då sökorden de vill synas på är fyllt av webbplatser som är extremt starka och auktoritära. Vad ska man göra i deras fall? Lugn, det ska jag berätta.

  1. Fokus på detaljnivå

När det kommer till SEO i branscher där konkurrensen är mycket tuffare behöver du bli besatt av detaljer.

Genom att ha den övervägande mängden av rankingfaktorerna på din webbplats relativt dina konkurrenter kommer du se enastående resultat.

Här handlar det inte om att stirra sig blind på antalet länkar dina konkurrenter har. Gör du det kommer det bli svårt att konkurrera.

  1. Studera dina konkurrenter

Genom att studera dina konkurrenter kommer du lära dig vad de gör bra, men också vad de gör mindre bra. Och det sista nämnda är det du vill hitta.

Genom att hitta deras brister, kan du enkelt hitta åtgärder som du kan göra bättre än dem. Detta är en metodik vi använt många gånger som gång på gång fungerar väl.

  1. Var uthållig

Något många missar är att det tar tid att skapa bra synlighet där konkurrensen är tuff. Bered dig psykiskt, men även fysiskt att du behöver tid för att skapa resultat.

Och glöm inte att små steg varje dag adderar upp till jättelika kliv över tid. Vill ni studera Bäccman och Berglund får ni gärna göra det.

Arkiverad under: Starta E-handel

Case av en webshop som säljer lössnus

8 oktober, 2020

Nu är vi tillbaka med ett till case. Denna gång ska vi studera en av de största aktörerna inom snus segmentet. Snusnetto är en webshop som startade nu under 2020 och har med stormsteg ökat sin försäljning varje månad. Varav de säljer mycket lössnus till privat personer.

Som tidigare företag vi studerat har SEO varit centralt i företagets framgång online. Därför kommer vi studera vad de har gjort för att lyckas sälja lössnus i stora mängder på så kort tid.

Ahrefs data

Ett verktyg som jag kan rekommendera varmt är Ahrefs. Det är ett mycket kraftfullt verktyg som möjliggör att du kan studera webbplatser detaljerat. Vad vi kan se direkt är att snusnetto har lyckats väl med antalet sökordet de syns på.

Ahrefs visar att de syns på 1500 olika sökord. Varav snus, snus online, lössnus är ett fåtal av de sökorden de syns på som genererar trafik. Detta är något som jag vill betona.

Du behöver inte synas på de största och mest konkurrenskraftiga sökorden för att driva mycket trafik till din webshop.

Genom att bredda ditt scope kan du snart se att det finns många sökord som du kan optimera för som kan generera lönsam trafik. Här har vi en många bäckar små effekt.

Effektivt öka trafiken till din webshop

Sökordet lössnus har enligt ahrefs 2500 sök varje månad. Vilket är ett stort sökord som kan generera mycket försäljning. Men sökordet skruf till exempel som är ett produkt sök vilket har ett bra sökintent, har 2700 unika sök.

I det här fallet är konkurrensen mycket mindre på sökordet skruf än på sökordet lössnus. Du skulle alltså kunna synas snabbare på sökordet skruf än lössnus.

Detta är ett utmärkt exempel på hur val av sökord och vilken följd du väljer att optimera för dem kan vara ett sätt att öka försäljningen snabbt. Detta har snusnetto gjort bra överlag och på så vis lyckats öka försäljningen varje månad.

Arkiverad under: Starta E-handel

« Föregående sida
Nästa sida »

Kategorier

  • Magento
  • OpenCart
  • PandaCommerce
  • PrestaShop
  • Starta E-handel
  • Wix
  • WooCommerce
  • WordPress

Kontakta oss

Starta-webshop.nu
Åsögatan 108
118 30 Stockholm
Tel: 070 - 8425588
E-post: info@starta-webshop.nu

Information om cookies

Copyright © 2023 Starta Webshop

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs vår integritetspolicy. Accept Reject
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA