I detta case ska vi kika på en e-handel som omsätter över 200 miljoner kronor här i Sverige. Tanken med att studera en webbshop av denna magnitud är att se vad de gör och på så vis kunna applicera liknande taktiker för din egna e-handel. Webbplatsen vi ska studera idag heter matkompaniet.se
Matkompaniet AB har funnits sedan 1990 och är importör och grossist av matvaror. De har flera egna varumärken samt marknadsför och säljer även andra varumärken. 2016 öppnade de deras e-handel och därifrån kan privatpersoner handla en del av våra produkter direkt från oss. I deras e-handel har vi en kategori med artiklar som vi kallar för Premium. Där har vi samlat spännande varumärken som alla har det lilla extra när det kommer till smak, förpackning och identitet. Goda saker att ge bort i gåva eller njuta av själv.
Content strategi
Något vi kan lära oss från Matkompaniet är deras content strategi för att öka försäljningen för en specifik produkt eller produktkategori.
Det finns olika sätt att applicera en bra content strategi. Här kommer 5 snabba tips innan vi dyker in på matkompaniets arbetssätt.
1. Sätt upp mål. Vad är syftet med Er Content marketing? Ni kan ha flera syften och mål, men de måste vara konkreta, för att bli mätbara.
2. Leverera ett värde för kunden, inte bara ord och fina bilder. Detta skapar ett trygghetsintryck, företaget visar sin känsla av omtanke.
3. Använd er av storytelling, ger er chans att visa företagets personlighet. Ta hjälp av begåvade storytellers? Till exempel har företag som IBM, GE och Cisco tagit hjälp av professionella storytellers från Hollywood, tidskrifter och komedifolk för bättre resultat.
4. Kvalitet framför kvantitet. Fokusera inte på att maximera er content-kalender. Satsa istället på lite färre inlägg av kvalité och och uppdatera kontinuerligt. Ett briljant skrivet inlägg av högsta chefen är ofta väldigt uppskattat, även om det bara sker en gång om året. Vid användning av blogg, skriv inte för korta poster. Leverera istället innehåll och öka er sökmotoroptimering och trafik.
5. Förstå era målgruppers behov: Före köp, under användandet & efter användandet. Genom hela köpresan helt enkelt. Beroende på var Era potentiella kunder är i sin köpresan, behöver de veta olika saker. Tänk på vem som är påverkare, användare och beslutsfattare för att rikta Ert content ännu skarpare.
Ett annat sätt som kan vara fantastiskt bra som dessutom går att mäta på ett enkelt sätt, och på så vis kunna visa på exakta värden över resultatet. Matkompaniet har till syfte om att sälja mer av deras matgåva. Genom att studera sökvolymerna för ordet matgåva kan vi se direkt att försäljningen inte kommer ta fart av enbart det sökordet.
Genom att tänka steget längre har de tagit fram landingssidor för present till bror, present till flickvän, present till pappa, present till mamma, present till syster, present till honom, present till henne, present till pojkvän. Alla dessa sökord har bra sökvolymer och har en sådan sökintention att det kan leda till ett köp utav deras matgåva. Ett smart sätt att marknadsföra deras produkt med andra ord.